Vad gör graviditeten med bäckenbotten?

Kan du skriva om hur bäckenbotten påverkas av graviditet, dvs den ökade tyngden och trycket nedåt. Kan detta förebyggas? Det vill säga: Kan jag göra något själv för att förebygga besvär innan en graviditet?

Läsarönskemål

Vad gör själva graviditeten?

Det här är otroligt intressanta frågor, och jag ska försöka dela upp och förklara, bit för bit.

Påverkan på blåsan

Graviditet orsakar fysiologiska förändringar i nästan alla kroppens organsystem. Det kan förklaras både av hormonella orsaker och av vikt och tyngd från livmodern och den ommöblering i buken som sker till följd av livmoderns tillväxt. Ett av de organsystem som påverkas allra kraftigast är det urogenitala systemet. Blodflödet till dessa organ ökar, blåsans muskulatur slappas av lite och hormonerna mjukar också upp stödjevävnaden i hela området. Den gravida upplever ofta detta i form av ökad kissnödighet, tryck på blåsan och inkontinens.

Symtomen blir också värre ju tyngre bebisen blir, och ju längre ner mot bäckenet den trycket. Studier har visat att urinrörets vinkel ändras, vilket kan bidra till svårigheten att hålla tätt. Man kan också få en ökad rörlighet i urinblåsan, vilket kan ha ungefär samma effekt. När man i studier jämfört vaginalt- och snittförlösta individer upp emot ett år efter födseln har man inte kunnat se någon signifikant skillnad i förekomsten av urininkontinens. Detta stödjer att graviditeten i sig kan vara orsaken till urininkontinens för många.

Muskelförändringar

Bäckenbottenmusklerna får ett oerhört tryck på sig under graviditeten, och slitsen i levatormuskulaturen blir uttänjd, till viss del permanent. Man tror också att en viss grad av sänkning/öppning av bäckenbotten sker för att förbereda för förlossningen.  Man har kunnat se att slitsen ökar ytterligare efter vaginal förlossning. Efter kejsarsnitt återgår anatomin ungefär tills så som den var i graviditetens första del.

Påverkan på tarm

Hormonet progesterone kan bidra till förstoppning under graviditet och debuterar ofta ganska tidigt i graviditeten. Behöver du som gravid ta järntillskott ökar också risken för förstoppning. Förstoppning kan vara oerhört jobbigt och att krysta mycket, länge och regelbundet under en längre tid är en riskfaktor för bäckenbottenproblem på sikt.

Kräkningar orsakar också oerhört höga buktryck vilket kan trötta ut bäckenbotten och öka förekomsten av urinläckage.

Bäckenbottenträning

Gravida personer som tränar bäckenbotten rapporterar mindre förekomst av urinläckage än andra. Bäckenbottenträning under graviditeten verkar också kunna minska förekomsten av urinläckage 3-6 månader efter graviditeten.

Vad gör graviditeten med bäckenbotten?

En himla massa! Och ganska få saker kan du påverka.

Hur kan jag förebygga bäckenbottenproblem under graviditet?

Urinläckage och de följder som graviditeten har på blåsan kan du troligen inte påverka så mycket själv. Det enda jag kan tänka på som skulle kunna spela någon roll där är graden av viktuppgång. Ju mer vikt som staplas på bäckenbotten, desto mer behöver den lyfta när du ska försöka hålla kiss inne.

Muskelförändringarna verkar bero på viktuppgång och hormoner och graden av permanent förändring avgörs också delvis av genetik. Jag tror faktiskt inte att du kan påverka detta särskilt mycket själv heller. Att bäckenbottenträna kan möjligen hålla bäckenbotten mer ”alert” och muskulärt välmående, men vi har ingen evidens för att det spelar någon större roll. En brasklapp är också att du i så fall ska bäckenbottenträna med en vettig dosering och lägga lika mycket fokus på att slappna av i bäckenbotten. En väldigt spänd bäckenbotten tror vi inte att är fördelaktigt för en vaginal förlossning i alla fall.

Undvik förstoppning med alla medel. Försök att ha lättbajsat bajs.

Bli inte fysiskt inaktiv! Även om du får smärtor eller besvär som minskar din förmåga att motionera, försök att hitta någon grad av rörelse. Bäckenbotten är en del av ett sammanhang och den stimuleras av generell rörelse och motion.

Kan jag göra något innan graviditeten?

Rök inte. Var inte långvarigt förstoppad. Bäckenbottenträna om du lider av urinläckage. Men annars är graviditeter en sån oerhört speciell fysiologisk grej, så någon superpåverkan i förväg kommer du inte kunna göra.

Referenser

Vidare läsning på bakingbabies

Skyddar kejsarsnitt mot inkontinens?

11 råd för dig som ska kejsarsnittas

Tema förlossningsförberedelse

Previous

Next

2 Comments

  • Hej! Vill börja med att säga tack för en jättebra blogg. DU är grym som driver denna allmän/specialbildning till oss andra! 🙂
    En fundering jag får är om den sortens träning som du rekommenderar vid framfall (få koll på sitt inre buktryck och “tension-to-task”) och att allmänt ha en funktionell kropp med god styrka och rörlighet borde va fördelaktig för bäckenbotten under en graviditet? Det är ju en extra tyngd under graviditeten som ska bäras upp och kanske blir det olika mycket belastning på bäckenbotten beroende på hur välfungerande ens muskler samarbetar. Vet inte vad forskningen säger, eller om det finns forskning på just detta. Hur tänker du?

    • Tror faktiskt inte det finns så mycket forskning på det, men ja, ungefär så tänker jag med mina gravida patienter. Vi skalar dels ned vikter och motstånd och byter övningar så att de håller lagom mycket buktryck.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Integritets Preferens
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.