Ländryggssmärta efter graviditet

Läsarfråga om ländryggssmärta efter graviditet

Jag har haft ont längst ner i muskeln multifidus på vänster sida sedan förlossningen som var för tretton månader sedan. Jag har varit hos en kiropraktor som knäckte bäckenet och sa att det kommer att försvinna senast efter ett år när bäckenet stabiliserats igen.  Smärtan kommer när jag böjer ryggen framåt eller bakåt eller suttit för länge. Det är som en trötthetskänsla/stelhet/pulserande. Som att något är i vägen. Jag masserar ryggen med en tennisboll då och då samt yogar varje dag i syfte att det ska bli bättre men smärtan kvarstår.  Kan det handla om en inflammation? Vad ska jag göra?

Läsarfråga

Svar

Det är alltid svårt att svara på en fråga och utgå ifrån någon annans bedömning. Att uttala sig om att du har ont i just multifidus är väldigt specifikt. Jag säger inte att det är fel, för jag har ju inte undersökt dig. Men min uppfattning är att det ganska sällan är enkelt att peka ut en exakt muskel på det sättet, speciellt eftersom just ryggradsmusklerna är liksom lager på lager på varandra. Här kan du läsa om just multifidus. Det är väldigt, väldigt vanligt med ländryggssmärta och ofta är smärtan ganska specifik i en viss punkt på ena eller andra sidan. Att smärtan förvärras i en viss rörelseriktning är också ganska typiskt för ländryggssmärta.

Det här vet vi:

  • Att ha ont i ryggen i kort eller långa episoder är vanligt och oftast helt ofarligt, om än pissigt.
  • Att ha ont i ryggen kan bero på något som har med diskar, kotor, muskler eller nerver. Det kan göra ont mitt i ryggen, utbrett som ett band över hela ländryggen eller fokuserat i en punkt på ena eller andra sidan.
  • Ländryggssmärta kan vara molande trötthetsvärk eller skarp, skärande smärta eller allt där emellan.
  • Bäcken och ryggradskotor kan inte hamna snett. Kiropraktisk behandling kan upplevas härligt, men det finns ingen vetenskapligt konstaterad fördel med sådan behandling vad gäller smärta eller funktion hos personer med långvarig ländryggsmärta jämfört med annan behandling.
  • Massagebehandling har visat vara mer kortsiktigt smärtlindrande än att inte ha någon behandling alls, men har inga som helst långsiktiga effekter på ländryggssmärta.
  • Yoga kan i jämförelse med att inte träna alls ge små till moderata förbättringar i ryggrelaterad funktion hos personer med ländryggssmärta.

Läs mer här:

Behandling av ländryggssmärta

Ryggkotor kan inte hamna ur position

Kan det handla om en inflammation?

Långvarig smärta handlar sällan om inflammation i samma avseende som när vi pratar om inflammationer vid akuta skador. Det är till exempel sällan som antiinflammatoriska smärtlindrande tabletter ger bättre effekt än annan smärtlindring vid långvarig muskelsmärta. Smärta som funnits länge är inte samma sak som akuta muskelinflammationer (så som vid en akut skada).

Vad beror det på?

Utan att undersöka dig kan jag såklart inte uttala mig om dig. Baserat på samlad erfarenhet från patienter tänker jag att det kan vara så här: Under graviditet påverkas bålmusklerna kraftigt och även om man fortsätter träna så kommer musklerna vara försvagade efter graviditet. Ländryggssmärta efter graviditet beror ofta på en relativ överansträngning. Med en bebis kommer du också utsättas för hög och repetitiv belastning under lång tid. Om du utsätts för högre belastning än du har muskelmassa och muskelstyrka för blir kraven på kroppen högre än dess resurser. Belastningen sker ofta och utan att kroppen får chans att återhämta sig tillräckligt. Det här ger ofta upphov till en överbelastningssmärta.

Hur känns överbelastningssmärta?

Smärtan kommer ofta smygande. Det är ganska sällan man kan peka ut en exakt tidpunkt när allt började. Det är vanligt att vara stel på morgonen och att även stelna till när du vilat även på dagen. Du kan få en vilovärk eller mer intensiv huggande smärta när du gör de rörelser eller aktiviteter som triggar din smärta.

Läs mer här:

Tips för smärtande postpartumkropp

Vad ska jag göra?

Du ska träna. Yoga och massage är för all del saker som kan kännas bra, men enligt min erfarenhet ger det inte riktigt den styrkeökning som du behöver för att din kropps resurser ska räcka för den belastning den utsätts för. Du behöver bli riktigt stark! I mage, rygg, rumpa, ben och armar.

Ländryggssmärta efter graviditet

Jag har två tips:

  1. Besök en fysioterapeut och få hjälp att hitta ett gymprogram för hela kroppen du kan genomföra 2-3 gånger i veckan. Du behöver kunna träna hyfsat smärtfritt men träningen ska vara utmanande och tung.
  2. Vet inte om det är för sent för just dig som frågeställare, men jag vill också tipsa om mitt träningsprogram för träning efter graviditet.

Detta är mina tankar så långt som jag kan komma, utan att undersöka just dig.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.