Hoppa till innehåll
Hem » Flödet » Bäckensmärta som bara blir värre

Bäckensmärta som bara blir värre

Human pelvic png bone sticker

Bäckensmärta som bara blir värre

Jag är gravid i vecka 32 och jag upplever att mina smärtor bara blir värre och värre. Jag går hos en fysioterapeut och får akupunktur och övningar, men det hjälper bara en kort stund. Jag kan knappt gå till affären, hänga tvätt eller laga mat. Jag känner mig så nedstämd och arg, faktiskt. Jag har kämpat länge för att gravid och trodde att jag skulle kunna vara glad genom allt, men det här tar knäcken av mig. Vad ska jag göra?”

Läsarfråga

I tidigare text här på bakingbabies skrev jag om behandling av bäckensmärta. I en sådan text kan det låta som att det alltid är enkelt att häva eller lindra smärtan. Det är det i vissa fall, men inte alla. Jag själv hade det ganska liknande som frågeställaren och var också sjukskriven halva min sista graviditet.

Varför blir det så illa för en del?

Trots att det kan kännas som att ju ondare man har eller ju starkare hugg man får i lederna, desto mer instabil eller ”trasig” är man, så stämmer inte den känslan. Högre smärtintensitet är inte en varningssignal för att man ska ”gå i bitar”, även om det kan kännas så. Smärtan är jobbig – men själva bäckenringen är inte i sämre skick än hos någon som har mindre ont. Det kan vara trösterikt att veta.

Varför får man så ont?

En ”wind up” av smärta är en mekanism genom vilken en ihållande eller återkommande smärta kan leda till ökad smärtkänslighet över tid. Detta fenomen är vanligt vid olika smärttillstånd och finns även när det gäller bäckensmärta (tidigare kallat foglossning).

Långvariga eller repetitiva smärtsignaler från bäckenregionen kan orsaka förändringar i centrala nervsystemet, vilket kan leda till ökad känslighet för smärta.  Denna process är känd som central sensibilisering. Som ett resultat kan uppfattningen av smärta förstärkas och smärtgränsen kan sjunka.  Detta kan leda till en cykel där även mindre stimuli eller rörelser som vanligtvis inte skulle vara smärtsamma kan utlösa ökade smärtsvar. Därför brukar vi ofta säga att det viktigaste under en graviditet är att ha så lite ont som möjligt. Inget blir bättre av att du biter ihop och kör på, trots smärtan.

Muskelskyddet

Kroppens naturliga svar på smärta är ofta att skydda det drabbade området med ökad muskelaktivitet. Som svar på smärta eller ökad rörlighet kan musklerna runt bäckenet bidra med ökad  spänning eller kramp, framförallt i nedre delen av ryggen och rumpan. Detta ”muskelskydd” kan leda till ytterligare smärta och begränsad rörelse i bäckenområdet.

Detta kan i sin tur innebära förändrade  rörelsemönster, ytterligare ökad muskelspänning eller undvikande av vissa aktiviteter som  uppfattas som smärtsamma. Dessa skyddsmekanismer kan dock  leda till fler muskelobalanser, ökad ledstelhet och ytterligare förvärring av smärta över tid.

Psykologiska faktorer

Att ha väldigt ont kan ha en betydande inverkan på en persons känslomässiga välbefinnande, vilket kan öka risken för negativ stress, ångest och depression.   Dessa psykologiska faktorer kan i sin tur bidra till en ökad  upplevelse av smärta och en ökad känslighet för smärtsignaler.

För att ta sig ur smärtspiralen

  • Fysioterapi – ta hjälp av en fysioterapeut som jobbar med kvinnohälsa. Övningar, råd och behandling för att hitta optimala rörelsemönster, blodcirkulation och förbättrad muskelstyrka är viktigt.
  • Psykologiskt stöd – att ta hjälp när den psykologiska effekten av smärtan blir för överväldigande är viktigt. Du hade troligen inte förväntat dig att graviditeten skulle innebära en slags funktionsnedsättning. Går det fysiska måendet ut över det psykiska – ta stöd och hjälp.
  • Livsstilsförändringar – Att göra justeringar av dagliga aktiviteter, att anpassa sin ergonomi och att använda bäckenbälte, kryckor eller andra hjälpmedel kan bidra till att minska smärtan och muskelspänningen.

Ha hopp!

En faktor som har påvisats ha en koppling till återhämtning av bäckensmärta efter förlossningen är hopp. Troligen är det kopplingen mellan psykologiskt mående och smärta som spelar in här. Om du mår okej och har en möjlighet att se ljust på tillvaron, trots smärta, har du bättre förutsättningar att komma ut smärttillståndet. Det är lätt att säga ”tänk positivt” men inte alltid lätt att göra det.

Med evidensen i ryggen kan vi säga följande:

  • 76 % – 80 % av blir smärtfria 1-6 månader efter förlossningen.
  • Att vara alltför stillasittande efter förlossningen är kopplat med kvarvarande bäckensmärta. Att ta hjälp att komma igång med anpassa träning kan vara fördelaktigt för att förhindra ihållande smärta efter graviditeten.
  • Sömnstörningar är förknippat med kvarvarande smärta fyra månader efter förlossningen. Det här kan vara ett argument för att förhandla om sömnrutiner/nattvak med en eventuell partner.
  • Viktnedgång kan vara en hjälp till minskning av smärta efter graviditeten. Ta stöd av en vårdgivare om du behöver.

Berätta om dina tankar och erfarenheter!

Tema bäckensmärta:

Referenser

3 kommentarer till “Bäckensmärta som bara blir värre”

  1. Tacksam för läsarfrågan och för ditt utförliga svar!
    Jag är gravid i vecka 33 och det skulle kunna varit jag som skrev frågan. Arg och nedstämd är bara förnamnet.

    Jag har gått till en sjukgymnast jag blivit hänvisad till genom barnmorskan men jag har inte fått någon hjälp alls. Tack vare detta inlägg har jag nu googlat upp en fysioterapeut med fokus på kvinnohälsa och hoppas innerligt hon tar emot mig. Jag är också tacksam för avsnittet om hopp och evidens ang. hur många som återhämtar sig och vilka faktorer som påverkar. Så viktigt att fokusera på rätt saker istället för att deppa ihop. Tack och lycka till!

  2. Vilka bra inlägg, tack för all grundlig information! Jag är gravid i v35 och har sedan jag började jobba igen efter semestern (kontor, projektledning, mycket dator) fått så ont om eftermiddag/kväll att jag defintivt känner av det psykologiska du skriver om ovan. Det blir nästan helt omöjligt att se positivt på tillvaron med smärtan. Egenremitterade mig till sjukgymnast när jag var i v34, fick telefontid när jag kommer vara i v36. Känner mig tveksam till om jag ens kommer få någon värdefull hjälp av en halvtimme i telefon och blev lite nedstämd av det också. Det är min andra graviditet och första gången hade jag inte ens i närheten av så här ont, även om jag var rätt obekväm då med. Det är svårt att ha hopp känner jag, man går ju in i något slags “timme för timme” tänk. Men ändå, så tacksam för inläggen! Det är så skönt att kunna läsa om orsakerna till smärtorna och vad som händer i kroppen. Det gör det lite lättare att hantera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *