Knipträning efter graviditet

Träna en försvagad muskelgrupp

När du är nyförlöst har du en försvagad bäckenbotten oavsett om du fött via kejsarsnitt eller vaginalt. Försvagningen är såklart större om du fött vaginalt, men det kan ändå vara av vikt att träna knipträning efter graviditet. Vetenskapen säger oss att bäckenbottenträning ska vara förstahandsval av behandling för ansträngningsläckage. Syftet med träningen är då att förbättra funktion i bäckenbottenmusklerna och öka stabiliteten kring urinröret. Då ska alltså ha muskelstyrka att kunna knipa åt när det gäller!

För anal inkontinens har vi inte riktigt samma vetenskapliga stöd att knipträning kan lösa problematiken, men det kan hjälpa och det är biverkningsfritt och gratis. Har du anal inkontinens ska du dock i första hand vända dig till sjukhuset där du födde och bli ordentligt undersökt!

Knip för bättre stöd

Vad gäller buktande slidväggar efter graviditeter får många även här rådet att jobba med bäckenbottenträning. Detta grundas på tanken att en stark bäckenbotten har potential att lyfta upp det som buktar så att symtomen blir något mindre. Bäckenbottenträning kommer dock inte fixa eller laga ett riktigt framfall. Efter en förlossning kan kroppen själv ”läka ut” en slidväggsbuktning och bäckenbottenträning kan ge lite skjuts i den återhämtningen.

När ska knipträning ge effekt?

Om korrekt utförd och väldoserad knipträning inte gett önskat resultat på 3-6 månader ska du börja vara en krånglig patient och be om vidare undersökning och åtgärder.

Vad är det jag ska göra?

Att knipträna handlar om att träna upp musklerna längst ner i bäckenet, de oms lyfter upp urinblåsa, livmoder och tarm och allt annat bukinnehåll. När allt är optimalt fungerar dessa muskler helt på egen hand utan din medvetna inblandning. Därför kan det vara svårt att viljemässigt hitta och aktivera dessa i början. Rekommendationen är därför att du börjar knipträning i liggande, för att lättare kunna känna in vad som händer i kroppen.

Träning med ständig utmaning

Definitionen av styrketräning lyder som följer: ”Träning med progressivt ökande motstånd med syfte att stärka det muskuloskelletala systemet”. Detta innebär att om du vill successivt bli starkare måste du också med regelbundenhet öka på utmaningen för musklerna så att det fortsätter att växa till sig. Stannar du på en viss träningsdos kommer också utvecklingen av muskelstyrka stanna på samma nivå. Du kommer behöva öka på svårighetsgraden, antingen med antalet repetitioner, med hårdare knip eller fler sekunder i uthållighetsknipet, för att fortsätta se en positiv effekt. För att få en muskeltillväxt och bli starkare måste du trötta ut musklerna rejält. Du ska gärna känna dig trött i musklerna när du är klar.

Knip kan du börja med så snart du fött, bara eventuell smärta tillåter.

Ladda ner appen TÄT och börja knipa enligt den, eller läs mer om knipträning här:

Bäckenbottenträning 1

Bäckenbottenträning 2

Bäckenbottenträning 3

Inläggen i serien i ordning

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.